Black Pencil op Werelderfgoed Schokland

Zondag 10 juli 2022

Een zondag lang kun je genieten van de klanken van Ensemble Black Pencil. Maarliefst vijf keer speelt dit unieke ensemble: tijdens een soundwalk over het voormalige eiland en bij Museum Schokland. Je hoeft zondag 10 juli het eiland niet te verlaten – en de uitvoeringen zijn gratis!

12.00 uur | Soundwalk van de Lichtwachterswoning naar Museum Schokland

Wandeling van 2,5 kilometer tussen Lichtwachterswoning de terp Middelbuurt en basis van de mini-composities. Op ong. 5 plekken langs deze route worden de (solo) stukken gespeeld door leden van Black Pencil.

• Laat je verrassen door de splinternieuwe minicomposities geïnspireerd door Schokland! Componisten uit de hele wereld hebben korte muziek stukken geschreven voor de unieke bezetting van Black Pencil (blokfluit, panfluit, altviool, accordeon, slagwerk).
  • In een minuut tijd vertellen componisten uit 36 landen hun eigen verhaal over Schokland, met een rijke muzikale fantasie. Tijdens de wandeling hoor je de leden van Black Pencil live optreden.

Soundwalk >>

14.00, 15.00 en 16.00 uur | Miniconcert bij Museum Schokland

Black Pencil brengt een nieuw werk van de vooraanstaande componist Florian Magnus Maier in première. Hij raakte geïnspireerd door de rijke geschiedenis van Schokland en schreef de compositie ‘Stormproofing’, in opdracht van het Fonds Podiumkunsten.

Miniconcert 14.00 uur >>

Miniconcert 15.00 uur >>

Miniconcert 16.00 uur >>

20.00 uur | Zomeravondconcert

Come Out, Caioni! Stel je voor: op een kruispunt van Transsylvanische wegen legt een gretige liefhebber in de 17e eeuw een muzikale verzameling aan.

Wat een opmerkelijk brede interesse had deze monnik Johannes Caioni! Zijn verzameling laat zich beluisteren als de playlist van iemand uit een welvarende en kosmopolitische streek. Wereldlijke liederen, Hongaarse en Roemeens volksdansen en dansen in West-Europese stijl, instrumentale stukken uit de barok en kerkelijke muziek. Daarnaast absolute meesterwerken van Claudio Monteverdi en Orlando Di Lasso. De rijkdom is overweldigend.

Zomeravondconcert >>