wo. 21 okt. 2020

Flevoland in de Tweede Wereldoorlog

Vanaf zondag 1 november 15.30 uur is de reizende tentoonstelling ‘Flevoland in de Tweede Wereldoorlog’ te zien in de kerk van Museum Schokland, een tentoonstelling van 50 foto’s in het kader van 75 jaar bevrijding. De tentoonstelling is het resultaat van een zoektocht naar de 50 meest aansprekende foto’s over Flevoland tijdens de Tweede Wereldoorlog.

De tentoonstelling geeft een goed beeld van de oorlogsjaren in een provincie die nog niet bestond. Een deel van de oorlog werd uitgevochten boven het IJsselmeer. Maar ook aan Schokland en Urk ging de oorlog niet voorbij. In de tentoonstelling zijn onder andere foto’s te zien van bleekneusjes en visserij op Urk, polderarbeiders en onderzoekers op Schokland en het verloop van de inpoldering van de Noordoostpolder, de NOP als ‘onderduikersparadijs’ en de razzia van 1944.

De selectie foto’s is samengesteld door een werkgroep van culturele instellingen uit Flevoland. In de tentoonstelling zijn vijf verschillende thema’s terug te zien:

• Militaire strijd en bevrijding,
  • Vervolging en uitsluiting Joden, Roma en Sinti en andersdenkenden,
  • Duitse aanwezigheid,
  • Collaboratie en Aanpassing,
  • Verzet en Repressie (Duitse terreur), en
  • Dagelijks leven.

‘Flevoland in de Tweede Wereldoorlog’ maakt deel uit van het landelijke project ‘De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s’.

Bommenwerper
De uiteindelijke tentoonstelling is mede tot stand gekomen dankzij de inwoners van Flevoland. Tijdens de tentoonstelling wordt ook uniek beeldmateriaal getoond van de berging van een in 1941 neergeschoten Britse bommenwerper. Kilometers buiten de kust van Lemmer werd ruim 900 m² IJsselmeer drooggepompt om het wrak van deze Vickers Wellington R1322 te bergen. Behalve het vliegtuig werden daarbij ook de stoffelijke overschotten van de bemanningsleden boven water gebracht en veiliggesteld.

De tentoonstelling ‘Flevoland in de Tweede Wereldoorlog’ is te zien van zondag 1 november tot en met 3 januari. Voor een veilig bezoek aan Museum Schokland is het online reserveren van een kaartje met tijdslot verplicht. Een overzicht van alle getroffen coronamaatregelen is te vinden op museumschokland.nl. De werkgroep Flevoland in de Tweede Wereldoorlog bestaat uit: Batavialand, Het Flevolands Archief, Historisch Centrum Noordoostpolder, Historisch Marknesse in Woord en Beeld, Museum Nagele, Museum Schokland, Omroep Flevoland, Stichting Ongeland, Urk in Oorlogstijd en Urker Museum Het Oude Raadhuis.