vr. 12 mrt. 2021

Het topstuk van… collega Jamie | Museum Schokland achter de schermen

Museum Schokland herbergt een rijke collectie, van archeologie tot kunst. In deze rubriek ‘Het topstuk van…’ geven we het woord aan de medewerkers van het museum. Wat is hun rol binnen het museum en welk object is voor hen van grote betekenis? Collega Jamie Van der Vlugt vertelt over hele oude objecten uit de vaste tentoonstelling.

Zoals de meeste van mijn collega’s vind ook ik het erg lastig om één favoriet museumstuk te kiezen. De beleving van Schokland begint voor mij namelijk al als ik de parkeerplaats op rijd om weer een dagje lekker aan het werk te gaan. Zodra je van de weg afgaat en de parkeerplaats oprijdt, ga je enigszins omhoog naar de museumgebouwen. Dan weet je gewoon: hier is geschiedenis. Je voelt het direct. Helemaal wanneer je de museumwinkel doorloopt en op het museumterrein komt. Dan proef je de sfeer en een rijke geschiedenis.

De aanloop naar Museum Schokland.

Uit al het bijzondere dat Museum Schokland te bieden heeft kies ik voor het gedeelte in de vaste tentoonstelling over de ijstijd. En dan voornamelijk de onderkaak en een fragment van de slagtand van de wolharige mammoet. Het heeft me altijd al erg aangetrokken – fossielen en overblijfselen van dieren die hebben geleefd. Deze objecten zijn erg imposant. Als je je dan voorstelt dat deze prachtige dieren hier ooit hebben rondgelopen, dan voelt dat bijna onwerkelijk.

Op de ijstijd volgt een warme tussenperiode. Daarna wordt het opnieuw bitterkoud, maar dit keer bereiken de gletsjers Nederland niet. De zeespiegel ligt tientallen meters lager, de Noordzee ligt vrijwel droog en je kan zo naar Engeland lopen. Nederland is dan een uitgestrekte poolsteppe begroeid met gras, struikjes en boompjes. De gure poolwind voert veel zand met zich mee dat hier als dekzand wordt afgezet. Op deze eindeloze vlakte leeft de wolharige mammoet. Ongeveer 11.000 jaar geleden wordt het warmer en ontstaat onze huidige vegetatie. De grote ijstijdzoogdieren kunnen zich niet snel genoeg aanpassen aan de veranderende omstandigheden en sterven uiteindelijk uit.

Enkele objecten uit de ijstijd in de vaste expositie van Museum Schokland.

Mijn naam is Jamie en ik ben museummedewerker. Naast het ontvangen van gasten en andere werkzaamheden houd ik mij bezig met de huwelijken die bij ons in de prachtige sfeervolle kerk worden voltrokken. Dit houdt voornamelijk in dat ik de huwelijken coördineer en het eerste aanspreekpunt voor de bruidsparen ben. Samen met mijn collega’s en onze gastvrouwen draag ik zorg voor een dag om nooit te vergeten en probeer ik alles zo goed mogelijk in de juiste banen te leiden. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen wensen en samen realiseren we die. Dat is het mooie aan mijn werk, zoveel verschillende mensen met elk hun eigen ideeën. Elke dag is anders en uniek bij Museum Schokland.