vr. 19 mrt. 2021

Het topstuk van… collega Janny | Museum Schokland achter de schermen

Museum Schokland herbergt een rijke collectie, van archeologie tot kunst. In deze rubriek ‘Het topstuk van…’ geven we het woord aan de medewerkers van het museum. Wat is hun rol binnen het museum en welk object is voor hen van grote betekenis? Collega Janny Kooijman vertelt over haar favoriete plek in het museum: achter de kassa, waar ze bezoekers ontvangt.

Zodra je het eiland-in-een-weiland oprijdt valt de rust als een warme deken om je heen. Dit hoor ik niet alleen heel vaak van bezoekers, maar ik ervaar het ook zelf zo, iedere keer weer. Zelfs als er heel veel bezoekers zijn, blijft het een bijzondere gewaarwording. Intussen werk ik alweer enkele jaren op een fantastische plek, met leuke collega’s en alleen maar gezellige bezoekers.

Uitzicht over het palenscherm, naast de museumkerk van Schokland.

Ik vind de contacten met die bezoekers heerlijk. Zo maak ik graag even een praatje als ik door het museum of over het terrein loop. Vragen beantwoorden die gesteld worden en dan jezelf eigenlijk verliezen in de verhalen die je gaandeweg vertelt of hoort, daar hou ik van. Er kunnen zo een stuk of 300 bezoekers op een dag en dan zijn we hartstikke druk aan het werk. Ik krijg daar ontzettend veel energie van. De afgelopen maanden, zonder al die mensen en contacten, ervaar ik dan ook als niet fijn, maar we maken er het beste van.

Ik sta graag bij het palenscherm achter de kerk – bij de eerdergenoemde kastanjeboom – een beetje te genieten en uit te kijken over het land wat erachter ligt. Wetende dat daar nog een driemaster of iets dergelijks in de grond ligt… Ik fantaseer dan wat daar nog van over is en wat het vervoerde, intussen geniet ik natuurlijk van het zonnetje. Maar mijn meest favoriete plek is toch wel achter de kassa in de winkel: mensen een welgemeend welkom heten en hoe heerlijk is het dat je deel mag zijn van een leuke dag uit? Want dat begint natuurlijk met dat oprechte welkom!