ma. 23 mei. 2022

Museum Schokland opent KinderKunstRoute ‘Natuurlijk cultuur’ tijdens Zomer op Schokland 2022

Museum Schokland (Cultuurbedrijf Noordoostpolder) organiseert de vierde editie van ‘Zomer op Schokland’ op UNESCO Werelderfgoed Schokland. Een hele zomer lang kunnen bezoekers terecht voor kunst, voorstellingen en activiteiten in de openlucht. Dit jaar wordt een kleurrijke kunstroute ontwikkeld, speciaal voor kinderen. Vier kunstenaars, uit Zwolle en de Noordoostpolder, vormen een deel van het museumterrein om tot de prikkelende en avontuurlijke KinderKunstRoute ‘Natuurlijk cultuur’, waar bezoekers worden uitgedaagd te kijken naar en kennis te maken met kunst, archeologie en het landschap. Op 3 juli wordt de Zomer op Schokland geopend door de jeugdburgemeester.

Natuurlijk cultuur
Een hele tijd geleden lag er een klein eilandje in de Zuiderzee dat afscheid moest nemen van zijn bewoners omdat de zee te wild werd. Na vele jaren werd de zee een polderland, met bomen, planten en dieren. Nu wordt Schokland kunstmatig nat gehouden. Door al dat ingrijpen en teruggeven aan de natuur ontstaat er een vage, nieuwe grens tussen cultuur en natuur. Hoe zou het eiland eruit zien als er nooit was ingegrepen? Wat is nog natuurlijk? Welke sporen zijn achtergelaten? Deze zomer veranderen vier kunstenaars, Aleks Deurloo, Almas Pieters, Melle Mijnhardt en Sigrid Spier, Schokland in een plek waar zij deze vragen aan de hand van beelden beantwoorden.

Muziek, theater en workshops
Gedurende de hele zomerperiode zijn er speciale optredens zijn van performers, musici en gezelschappen. Ontdek nieuw cabarettalent op de fiets tijdens het Fietscabaret, of kijk vanuit een klapstoel naar cabaret op een unieke locatie tijdens het KlapstoelKabaret. Op en rondom de Museumterp vinden verschillende kindervoorstellingen plaats, waarvoor bezoekers alleen een museumticket hoeven te betalen. Ensemble Black Pencil omlijst de Zomer op Schokland met composities die speciaal voor het landschap zijn geschreven. Met een unieke audiotour ontdekt de bezoeker nieuwe verhalen van Schokland aan de hand van muziek en interviews.

Werelderfgoed Schokland
Deze vierde editie van Zomer op Schokland wordt wederom georganiseerd in samenwerking met onze partner Het Flevo-landschap, die tevens gebiedsbeheerder van Schokland is. Combineer je bezoek aan Museum Schokland met een van de vele fietsroutes door het rijke natuurgebied, ontdek de Gesteentetuin of maak een wandeling door het bijzondere Schokkerbos. Bezoek ook de website www.flevo-landschap.nl.

Programmering
De hele programmering is binnenkort te vinden in de agenda op deze website. Zomer op Schokland vindt plaats van 3 juli tot eind september.