do. 20 okt. 2022

Museum Schokland viert 75 jarig bestaan met jubileum en expositie

Zaterdag 15 oktober werd het 75-jarig jubileum van Museum Schokland feestelijk gevierd. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag werd een expositie over het voormalige eiland in de Zuiderzee geopend en een boek gepresenteerd.

Het museum werd in 1947 opgericht en is het oudste museum van de provincie Flevoland. Het eiland werd sinds 1859 al nauwelijks bewoond. In 1940 viel de polder droog en vertrokken de laatste gezinnen. Sinds 1995 is het eiland in de Noordoostpolder UNESCO Werelderfgoed. Het was daarmee het eerste Nederlandse monument dat op de erfgoedlijst kwam.

Het eerste exemplaar van het jubileumboek werd in ontvangst genomen door commissaris van de Koning Leen Verbeek. In het jubileumboek is er een terugblik op het museum en de collectie door de jaren heen. Ook staan er 75 weetjes over Schokland in.

In de expositie wordt aandacht besteed aan de vele ontwikkelingen die het museum heeft meegemaakt. In die expositie komen ook de uiterlijke veranderingen terug die het museum heeft ondergaan.

De expositie is tot eind februari 2023 door het publiek te bezoeken.