di. 15 dec. 2020

Schokland in beeld 2020

Helaas blijft Museum Schokland voorlopig nog voor publiek gesloten. Om onze bezoekers toch een glimp van Museum Schokland te laten geven, laten we de leukste filmpjes, reportages en items zien van 2020. Zo haal je Museum Schokland toch je huiskamer binnen!

Rondleiding door Museum Schokland

Museumgids Johannes ten Have neemt je mee op een tour door Museum Schokland. Hij vertelt je meer over de geschiedenis van dit unieke stukje Nederland – Werelderfgoed Schokland – en over enkele bijzondere stukken uit de collectie, waaronder ons pronkstuk: de 4000 jaar oude voetafdrukken. Zij behoren tot de oudste van Europa.

Op vakantie in Flevoland

Omroep MAX bracht dit voorjaar een bezoek aan Museum Schokland. Koen vraagt zich af of Flevoland leuk is om op vakantie te gaan en zet een nieuwe maagdelijke vakantieparel op zijn kaart.

Het voormalige eiland Schokland

Deze zomer beleefden veel Nederlanders een vakantie in eigen land. NU.nl ging op bezoek bij een aantal unieke locaties in Nederland en dook de geschiedenis in. In de reeks Toerist in eigen land liet NU.nl zien dat je ook dicht bij huis bijzondere plekken kunt vinden.

Flevoland in de Tweede Wereldoorlog

De fototentoonstelling Flevoland in de Tweede Wereldoorlog zou gedurende de maanden december en begin januari nog te zien zijn. Helaas valt de lockdown in deze periode. In dit item vertelt medewerker Bas Visscher over de tentoonstelling. Gemist? Op de projectwebsite Nederland in 100 foto’s zijn alle foto’s van de tentoonstelling, inclusief beschrijving, terug te zien.

Nieuwe natuur voor behoud Werelderfgoed

Net ten zuiden van Schokland ligt een prehistorische rivierduin. Die bevat sporen van menselijke bewoning tot meer dan 10.000 jaar terug: van de jager-verzamelaars, de eerste landbouwers en mensen van de perioden daarna. Het zijn symbolen voor het leven met en de strijd tegen het water. De bodemschatten behoren tot UNESCO Werelderfgoed Schokland. In het kader van het project Nieuwe Natuur bij Schokland, plaatste Flevo-landschap deze interessante korte film.

Wandelen langs kunstwerken

Eb, dat is de naam van de openluchtexpositie die deze zomer te zien was rondom Schokland. Een wandelroute van 2,5 kilometer voerde langs vijftien kunstwerken, waarvan de meeste speciaal voor deze gelegenheid waren gemaakt.

Vroege Vogels op Schokland en Urk

In de Noordoostpolder broeden heel wat roofvogels. De beschutte bossen van de eilanden en de uitgestrekt weilanden zijn een perfecte combinatie. Veel roofvogels vinden hier een fijne plek om te broeden en een schitterend jachtgebied. Vroege Vogels bracht deze zomer een bezoek aan Schokland en Urk.

Yftinus van Popta promoveert op ‘verdronken dorpen’ in de Noordoostpolder

Urk en Schokland waren niet de enige eilanden in de Zuiderzee. In de middeleeuwen waren er nog vier nederzettingen. Lange tijd was onduidelijk waar deze eilanden precies hebben gelegen, maar Yftinus Van Popta is erachter gekomen na jarenlang onderzoek naar het noordoostelijke deel van het Zuiderzeegebied.