ma. 11 apr. 2022

Tentoonstelling Zuiderzeegezichten van A.P. Schotel onder grote belangstelling geopend

Urk/Schokland, 11 april 2022 – Oude banden tussen Zuiderzeeplaatsen Enkhuizen, Urk en Schokland werden vrijdag aangehaald bij de opening van de tentoonstelling ‘Zuiderzeegezichten van A.P. Schotel’, die te zien is in Zuiderzeemuseum Enkhuizen, Museum het Oude Raadhuis op Urk en Museum Schokland. In de tentoonstelling komen alle facetten van Anthonie Pieter Schotels kunstenaarschap aan bod: zijn botters, zijn luchten en water, maar ook de door hem vastgelegde klederdrachten en het leven in de verschillende Zuiderzeedorpen en –stadjes.

De feestelijke opening startte in Museum het Oude Raadhuis op Urk, waar Kees Hendriks, hoofd Collectie en Informatie van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, een toelichting gaf bij de tentoonstelling. Hendriks: “Zeven musea uit het Netwerk Zuiderzeecollectie werkten samen voor de organisatie van de tentoonstelling. Iedere locatie toont op eigen wijze een deel van het leven van de kunstenaar.” Wethouder van de gemeente Urk Freek Brouwer opende de tentoonstelling in het Urker museum, waarna het gezelschap afreisde naar het andere voormalige eiland, Schokland.

Voormalige eilanden
In de monumentale Museumkerk van Schokland werd een korte lezing over A.P. Schotels leven gehouden door Ans Koning, nicht van Anton en Elisabeth Schotel: “hij schilderde de schepen met als doel: ‘ze in zijn macht te krijgen’”. Wethouder Marian Uitdewilligen opende de tentoonstelling in Museum Schokland, waarna ook daar een deel van de tentoonstelling werd bezichtigd. Marcel Jansen, directeur van Cultuurbedrijf Noordoostpolder en Jan Verhoeff, coördinator van Museum Urk, benadrukten in een korte toespraak het belang van de hernieuwde samenwerking tussen de voormalige eilanden.

Schilder van de Zuiderzee
De Nederlandse kunstschilder A.P. Schotel begon aan zijn omvangrijke oeuvre nadat in 1918 de plannen van ingenieur Lely werden aangenomen: de Zuiderzee zou afgesloten en ingepolderd worden en de Zuiderzeecultuur misschien voorgoed verdwijnen. Obsessief legde hij vanaf dan het leven en de visserij in plaatsen als Volendam, Spakenburg en Urk vast. Van grote artistieke kwaliteit zijn Schotels wolkenluchten, maar wat hem het meest fascineerde was de botter. Schotel kan wel ‘biograaf van de botter’ genoemd worden.

Reizende tentoonstelling
Zeven musea – alle onderdeel van Netwerk Zuiderzeecollectie – leenden voor deze tentoonstellingen diverse stukken uit particuliere en rijkscollecties, die zelden te zien zijn in het openbaar. Daarnaast putten de deelnemende musea voor dit grote Schotel-overzicht uit hun eigen collecties. De tentoonstelling is t/m 3 juli te zien in Enkhuizen, op Urk en Schokland, waarna de tentoonstelling te zien zal zijn in Stadsmuseum Harderwijk, Museum Spakenburg, het Volendams Museum en het Huizer Museum. Meer informatie over de tentoonstelling is te vinden op de sites van de deelnemende musea en op de site Zuiderzeecollectie.nl.