ma. 23 aug. 2021

Theaterproductie ‘Het Eiland in de Verte’ op zoek naar spelers en zangers

Wie mee wil werken aan het muzikale en theatrale spektakel Het Eiland in de Verte, kan zich nu inschrijven. De productie gaat in juni 2022 in première op Urk. Het Eiland in de Verte gaat over de roerige jaren ’40 vanuit verschillende perspectieven: de laatste dagen van het eiland Urk en de aanleg van de nieuwe Noordoostpolder. Het projectteam heeft de inschrijvingen geopend voor de hoofdrollen en het projectkoor. Inwoners van Urk en de Noordoostpolder worden in het bijzonder opgeroepen mee te werken aan dit gezamenlijke project. Audities voor de hoofdrollen vinden plaats in november, in Emmeloord.

Wanneer in 1932 de Afsluitdijk wordt gedicht, gaan langs de Zuiderzee de vlaggen halfstok. Tegelijkertijd is de afsluiting het startsein voor de verdere inpoldering. De nieuwe Noordoostpolder is voor veel boeren en arbeiders een belofte, een uitzicht op een betere toekomst. De Urkers zien hun eiland en inkomsten verdwijnen. In Het Eiland in de Verte komen beide werelden samen. Drie generaties na de inpoldering wordt, met het muzikale project, teruggeblikt op een roerige tijd, waar enerzijds vissers in hun bestaan worden bedreigd, en anderzijds vruchtbaar polderland wordt vrijgegeven. Het Eiland in de Verte is op zoek naar acteurs en zangers uit alle lagen van de bevolking om dit verhaal gestalte te geven.

In juni 2022 wordt Het Eiland in de Verte gespeeld in het kloppend hart van het voormalige eiland Urk: de vissershaven. De productie is in handen van Stichting De Meenthe Externe Producties uit Steenwijk, bekend van ‘Storm over Beulaeke’ en ‘Razzia’ en wordt ondersteund door Cultuurbedrijf Noordoostpolder. Bij de productie zijn diverse partners op Urk en in de Noordoostpolder nauw betrokken. Inschrijven voor het project kan door voor 30 oktober een e-mail te sturen naar inschrijven@heteilandindeverte.nl of via www.heteilandindeverte.nl. Vermeld bij je inschrijving of je mee wil werken aan het projectkoor of auditie wil doen voor een hoofdrol. Vermeld daarbij ook je leeftijd, je eventuele zang- of spelervaring, stemtype en woonplaats. Meer informatie over de inschrijvingen en het project is te vinden op de projectwebsite.

Crew
Verhaallijn en teksten – Jan Blei