vr. 18 jun. 2021

Welkom Wende! Museum Schokland onthult gezichtsreconstructie

Museum Schokland is een pronkstuk rijker. Met trots presenteren wij Wende, de prehistorische bewoonster van het gebied Schokland. De gezichtsreconstructie is vanaf morgen, zaterdag 19 juni, te zien in een tijdelijke tentoonstelling in de pastorie van de Museumkerk. De tijdelijke tentoonstelling is vrijdagmiddag geopend door wethouder mevrouw Uitdewilligen, in bijzijn van paleokunstenaar de heer Bakker, archeoloog de heer Ten Anscher en naamgever en prijswinnaar de heer Maas. De tentoonstelling is enkele weken te bezichtigen, waarna Wende een prominente plaats krijgt in de vaste tentoonstelling van Museum Schokland.

Gezichtsreconstructie

Paleokunstenaar Bakker, die internationale bekendheid geniet vanwege zijn prachtige, levensgrote modellen van prehistorische dieren en vanwege zijn kundige gezichtsreconstructies, kreeg de opdracht om op basis van de schedel – in bruikleen van Batavialand/PDBF – een levensechte gezichtsreconstructie te maken. Aan de hand van een 3D-print heeft Bakker het gezicht van de vrouw zo realistisch mogelijk gemodelleerd, laagje voor laagje. De reconstructie is wetenschappelijk verantwoord, met toegevoegde artistieke verrijkingen door de kunstenaar.

Wende, detail. Foto: Museum Schokland, 2021.

De naam Wende

Bij een gezicht hoort ook een naam. Onder de inwoners van Flevoland werd een prijsvraag uitgezet. Uit meer dan driehonderd inzendingen koos Museum Schokland voor de naam Wende, een afkorting van Wendila, wat oud-Germaans is voor “reiziger” of “dwaler”. Een passende naam: niet alleen zegt de naam iets over het leven in de late Steentijd, maar dankzij Wende wordt de bezoeker meegenomen naar de prehistorie als een reiziger in de tijd.

Belang van de gezichtsreconstructie

Deze vrouw van Schokland, Wende, staat symbool voor de vroege geschiedenis van het gebied. Men heeft een beeld van de prehistorie dankzij de archeologische vondsten, maar dankzij de gezichtsreconstructie wordt deze geschiedenis tot leven gebracht. Museum Schokland vertelt het eeuwenoude verhaal van het leven met water. Ook voor de tijd van de Zuiderzee leefde men met het water: op hoger gelegen rivierduinen aan de vroege loop van de Overijsselse Vecht. Wende roept vragen op: hoe gaan we om met een veranderend landschap, toen, nu en in de toekomst?

Paleokunstenaar Remie Bakker aan het werk. Still door Omroep Flevoland uit een film van Bakker, die tijdens de tentoonstelling is te zien.

Tijdelijke tentoonstelling Welkom Wende

Rondom de presentatie van Wende is een tijdelijke tentoonstelling ontwikkeld. Hier wordt meer uitleg gegeven over de opgravingen, dertig jaar geleden. Er zijn artist impressions te zien van het landschap in de tijd van Wende. Ook wordt uitgebreid stilgestaan bij de vervaardiging van de gezichtsreconstructie. Welkom Wende is te zien vanaf de Nationale Archeologiedagen, op zaterdag 19 en zondag 20 juni, en duurt enkele weken. Hierna krijgt Wende een prominente plaats in de vaste tentoonstelling Leven met Water van Museum Schokland.

Interview met Bas Visscher bij Omroep Flevoland >>