Primair Onderwijs

Ontdek Werelderfgoed Schokland op een actieve manier. Met creatieve workshops op deze bijzondere plek komt de geschiedenis tot leven. Zo leer je jezelf en je eigen omgeving beter kennen en wordt cultuur een echte beleving.

Speuren op Schokland

Ontdek de geheimen van dit ‘vergeten eiland’. Schokland is een bijzonder gebied, waar al sinds 10.000 jaar mensen wonen. Hier kun je bovendien ook de rol van het water in onze Nederlandse geschiedenis goed ervaren. Schokland is niet voor niets een Werelderfgoed van UNESCO!

• Op een eiland
    Een visser roept HELP op dat kleine eiland, midden in de ruige Zuiderzee. Het eiland wordt alsmaar kleiner! Hoe komt dat? Met klei en natuurlijke materialen bedenk je je eigen stukje avontureneiland én samen maak je Schokland weer groter. Een eerste kennismaking met de bijzondere geschiedenis van dit lokale werelderfgoed.
    Groep 1-3
    Locatie: Op school
    Prijs: € 121 (incl. lesmateriaal)
  • Wonderkist
    Tijdens een speurtocht door Museum Schokland vind je wonderlijke dingen. Het is de verzameling van Jannetje, die vroeger op het eiland woonde. Bij elk voorwerp hoort een spannend verhaal. In het atelier op zolder maak je vervolgens zelf een bijzonder mini-museum.
    Groep 3-4
    Locatie: Museum Schokland (Middelbuurt)
    Prijs: € 121 (incl. lesmateriaal)
  • Expeditie Schokland 1
    Een zwerftocht met live muziek, waarbij de geschiedenis van het eiland Schokland tot leven komt. Met de Expeditiekit (doe-map) doe je een aantal mini-onderzoekjes. Je gaat op zoek naar schatten uit het verleden en maakt een eigen kunstwerkje. Met de map kun je op school of thuis nog verder werken.
    Groep 3-6
    Locatie: Museum Schokland (Middelbuurt)
    Prijs: € 140 (incl. lesmateriaal)
  • Expeditie Schokland 2
    Ben jij nieuwsgierig en houd je van verhalen? Ontdek met deze expeditie de verborgen geschiedenis van Wereld Erfgoed Schokland. Samen met de gids volg je een onzichtbaar spoor, doet opdrachten en komt vele bijzonderheden te weten over de geschiedenis en de bewoners van dit voormalige eiland. Je ontvangt ook een verdiepende les voor op school.
    Groep 6-8
    Locatie: Museum Schokland (Middelbuurt)
    Prijs: € 140 (incl. lesmateriaal)
    Duur: 1,5 uur

Deze workshops voor Primair Onderwijs worden begeleid door een vakdocent van Cultuurbedrijf Noordoostpolder i.s.m. Museum Schokland.

Tijdmachine

Maak een sprong terug in de tijd. Je leert mensen kennen die ooit op Schokland of directe omgeving woonden. Hoe zagen ze eruit, wat deden ze in hun dagelijks leven, welke gevaren moesten ze trotseren en wat waren hun specifieke gewoontes? Je ontdekt lokaal erfgoed en geschiedenis op een creatieve manier!

• Prehistorie: leven op de klei
    Wie waren deze geheimzinnige bewoners van Schokland? Hoe bouwden ze hun huizen en hoe kwamen ze aan eten? Dit leer je door het maken van een potjesarchief. Dat komt tot leven tijdens de workshop in het museum, waar je een prehistorisch dorp maakt met natuurlijk materiaal.
  • Middeleeuwen: de roofridders van Kuinre
    Je ontmoet ridder Henric de Crane en maakt kennis met het ruige leven van deze beruchte rovers. Niets was veilig in hun buurt en ze waren ook nog eens bekwaam in valsmunterij. Tijdens de workshop in het museum schuif je aan tafel voor een heus feestgelag. Terug op school teken je al deze indrukken op in een eigen scheepsjournaal.
  • De Schokkers: vissers van de Zuiderzee
    Hoe was het om met maar weinig bezittingen op een eiland te leven in de Zuiderzee? Kunstenaar Ernst Leyden woonde een poosje tussen het ruige vissersvolk, speciaal om ze te schilderen. Tijdens de in het museum leer jij een paar van zijn speciale technieken!
    Duur: 1,5 uur
  • De pioniers: van hier tot aan de horizon
    De Noordoostpolder: net klaar en nog helemaal leeg… Heel veel mensen wilden maar wat graag komen wonen op deze grote, kale vlakte! Wie waren deze pioniers? In het museum ontdek je door een aantal spannende proeven dat het nog niet zo eenvoudig was om geselecteerd te worden. Vervolgens maak je een eigen, creatieve polderkaart!

Elke module bestaat uit:
Voorbereidende les (door de leerkracht op school)
Excursieworkshop (door een vakdocent op Schokland)
Verdiepende les (door de leerkracht op school)

De lesbeschrijving wordt na aanvraag automatisch wordt toegezonden. Indien gewenst kan de voorbereidende en/of verdiepende les tegen meerprijs ook door een vakdocent gegeven worden.

Meer weten over de mogelijkheden voor Primair Onderwijs? Neem contact op met Monica Sierat, coördinator Klas@Kunst & docent beeldend via m.sierat@muzischcentrum.nl