ma. 03 mei. 2021

Cultuurbedrijf Noordoostpolder viert de Zomer op Schokland

Schokland is deze zomer voor de derde keer op rij dé locatie voor een cultureel festival. Het Cultuurbedrijf Noordoostpolder organiseert van juni tot en met september ‘Zomer op Schokland’. Op en rondom het Museumterrein worden in de weekenden diverse live optredens gegeven, allemaal in het overkoepelende thema ‘poëzie’. Gedurende de hele zomer is ook de unieke kunstroute ‘Dichter op het Water’ te bewonderen met maar liefst meer dan twintig kunstwerken.

Dichter op het Water

De kunstwerken worden vergezeld door relevante en speciaal geselecteerde poëzie. De route start bij Museum Schokland op de terp Middelbuurt en leidt vervolgens over het voormalige eiland richting de terp De Zuidert. Voor de beste beleving is een routeboekje beschikbaar. Deze kan digitaal gereserveerd worden en is af te halen bij de kassa. Naast de kunstroute is er in Museum Schokland een wisseltentoonstelling te zien rondom het thema ‘Dichter op het Water’. Curator van ‘Dichter op het Land’ is Pat van Boeckel van Rerun Productions. Van Boeckel stelde in 2019 de succesvolle kunstroute ‘Dichter op het Land’ samen en in 2020 de geprezen kunstroute ‘EB’.

Kinderkunstroute

Voor de jonge gasten is een speciale Kinderkunstroute samengesteld. De kleurrijke en avontuurlijke Kinderkunstroute bevindt zich op het museumterrein en is met een regulier entreekaartje gratis te bleven. Tijdens de hele zomervakantie worden bovendien gratis kindervoorstellingen, -workshops en –activiteiten aangeboden. (Tekst gaat verder na de foto.)

Zomer op Schokland 2019. Foto: Pim van der Maden.
Programmering

Gedurende de gehele festivalperiode zullen er in de weekenden speciale optredens zijn van dichters, performers, musici en andere gezelschappen. Museum Schokland opent dit jaar een speciale museumtuin, waardoor exposities en voorstellingen in de openlucht worden gefaciliteerd.

Coronaproof

Museum Schokland heeft alle maatregelen genomen om een veilig en verantwoord bezoek mogelijk te maken. Zo hanteert het museum een reserveringssysteem met tijdsloten, wordt de anderhalve meter te allen tijde in acht genomen en verder wordt het veiligheidsprotocol van de Museumvereniging nauwlettend opgevolgd. Alle voorstellingen, activiteiten en de kunstroutes vinden bovendien plaats in de openlucht.

De Zomer op Schokland wordt georganiseerd in samenwerking met Het Flevo-landschap. De hele programmering is binnenkort te vinden op de website van Museum Schokland.