Werelderfgoed Schokland

Sinds 1995 Werelderfgoed Schokland

Het voormalige eiland Schokland en het Wederopbouwgebied er omheen vertellen een verhaal over 10.000 jaar leven met water in Nederland. In de bodem liggen vele archeologische bodemschatten en daarmee kent Werelderfgoed Schokland de langste bewonersgeschiedenis van Nederland. Schokland en omgeving staan sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

UNESCO Werelderfgoed 

UNESCO Werelderfgoed is uniek. Het zijn de meest bijzondere en betekenisvolle gebouwen, gebieden en natuur van de wereld. In 1972 is het Werelderfgoedverdrag opgesteld door UNESCO, de organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, cultuur en wetenschap. Alleen UNESCO kan de werelderfgoedstatus toekennen. Inmiddels staan er circa twaalfhonderd werelderfgoedsites op de Werelderfgoedlijst. Deze moeten worden behouden en doorgegeven aan de komende generaties. 

Dertien keer uniek 

Dertien van deze unieke locaties liggen in het Koninkrijk der Nederlanden, van architectuur tot natuur en van archeologie en militair erfgoed tot aan bijzondere landschappen. Dat zijn: Droogmakerij de Beemster, Eise Eisinga Planetarium, Grachtengordel van Amsterdam, Hollandse Waterlinies, Ir. D.F. Woudagemaal, Koloniën van Weldadigheid, Molencomplex Kinderdijk-Elshout, Neder-Germaanse Limes, Rietveld Schröderhuis, Schokland en omgeving, Van Nellefabriek, De Waddenzee en Willemstad, Curaçao. Ze zorgen in al hun diversiteit voor indrukwekkende verhalen die jong en oud raken. Zo blijft het werelderfgoed springlevend en leren mensen wereldwijd elkaars cultuur en natuur waarderen. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid en draagt bij aan respect voor elkaar. 

Werelderfgoed als onderdeel van UNESCO 

UNESCO Werelderfgoed is het meest bekende onderdeel van UNESCO. Maar de organisatie doet veel meer dan erfgoedbescherming. UNESCO is ook de onderwijs en wetenschapsorganisatie van de Verenigde Naties. Daarnaast is media een belangrijk aandachtsgebied, waaronder bijvoorbeeld de persvrijheid valt. Zo gebruikt UNESCO internationale samenwerking in onderwijs, wetenschap en cultuur om respect voor elkaar te vergroten en bij te dragen aan vrede in de wereld.