ma. 11 sep. 2023

Cultuureducatiedagen

Leven in de prehistorie – Een mooie aftrap van het nieuwe schooljaar!

Van 20 september t/m 3 oktober 2023 organiseert de afdeling Klas@Kunst van het Muzisch Centrum, Centrum voor Amateurkunst en Cultuureducatie een spannende belevingsroute over de prehistorie op Schokland. Dit gebeurt tijdens de cultuureducatiedagen voor primair onderwijs. In een cyclus van vier jaar komen de historische periodes (prehistorie, middeleeuwen, eilandtijd en ontginningstijd) van Werelderfgoed Schokland tot leven. Door de grote belangstelling zijn de Cultuureducatiedagen uitgegroeid tot een jaarlijks evenement, waarmee een grote groep leerlingen op unieke wijze lokaal erfgoed kan ontdekken.

Voor deze achtste editie reizen leerlingen van groep 5 en 6 af naar het Schokkerbos rond De Gesteentetuin van Het Flevo-landschap. Zo’n 600 kinderen van 15 basisscholen uit gemeente Noordoostpolder, Urk, Lelystad en Zwolle maken daar een ware tijdreis. Tijdens een theaterroute ontmoeten ze oermensen uit een ver verleden en ontdekken hoe het geweest moet zijn om op deze plek volledig in en met de natuur te leven. Ze worden meegevoerd in een spannend verhaal, waarbij het actief beleven van geschiedenis centraal staat.

Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor leerkrachten en ouders is het een bijzondere manier om nader kennis te maken met de educatieve mogelijkheden van Schokland. In de klas kunnen de leerlingen aan de slag met een voorbereidende les over de prehistorie. Andere excursieworkshops en modules van Museum Schokland kunnen scholen gedurende het hele schooljaar kunnen boeken via de afdeling Klas@Kunst van Cultuurbedrijf Noordoostpolder.