vr. 07 apr. 2023

De laatste paasvuren van Schokland

Omstreeks Pasen, in 1859, begon de ontruiming van Schokland

In diverse media is en wordt geschreven over Schokland. Museum Schokland heeft een knipselarchief, dat wordt gedigitaliseerd door collega Jenny. Zo hebben we een krantenartikel uit de Maasbode gevonden van 28 maart 1959. Schokland is dan al bijna twintig jaar eiland-af en werd honderd jaar eerder ontruimd. Pasen 1859 moet voor de Schokkers een dag met een zwarte rand zijn geweest, waarvan dit artikel getuigt.

Kort voor Pasen had burgemeester G. J. Gillot van Schokland een publicatie laten aanplakken, waarin hij de “opgezetene” meedeelde, dat de ontvolking van het eiland Schokland door de minister van Binnenlandse Zaken was goedgekeurd en dat “binnen vier maanden alle eigendommen moeten zijn afgebroken en weggevoerd”.

Rond Pasen 1859 waren de bewoners van Schokland bezig hun huizen af te breken, huizen, die grotendeels van hout waren, net als die van Marken of Urk, en die stapels brandhout opleverden waar men de brand in stak, omdat toch niemand er meer iets aan zou hebben. Die brandstapels vormden de laatste Paasvuren, die op Schokland werden gestookt…

Tekst gaat verder onder afbeeldingen.

Het bericht in de Maasbode van 28 maart 1959, afbeelding 1.
Het bericht in de Maasbode van 28 maart 1959, afbeelding 2.

Bezoek het museum tijdens Pasen

Museum Schokland geeft een fascinerend beeld van de geschiedenis van dit voormalig eiland in de Zuiderzee en wat daar aan vooraf ging. Museum Schokland is de perfecte startplek om het voormalige eiland in de Zuiderzee te ontdekken! Zowel binnen als buiten is er bij het museum van alles te zien en te beleven. Combineer je bezoek met een mooie wandeling of ga op de fiets en sluit af met een bezoek aan Restaurant Schokland. Tijdens Pasen hebben zij heerlijke arrangementen. Zoals een heerlijke chocolade – latte macchiato met een huisgemaakte advocaat soes voor €8,75. Plan hier je bezoek.