di. 22 aug. 2023

Gratis toegang en roofvogelshow tijdens Open Monumentendagen

Helemaal gratis naar Museum Schokland? Dat kan! In het weekend van 9 en 10 september zijn de landelijke Open Monumentendagen. Veel monumenten zijn dan open en gratis toegankelijk. Zo ook Museum Schokland. Een mooie gelegenheid om het UNESCO Werelderfgoed Schokland te bezoeken. Jong en oud is op beide dagen, tussen 10:00 en 17:00 uur, van harte welkom om een kijkje te nemen. Niet alleen de entree is gratis: ook zijn er gratis rondleidingen en op zondag is er een spectaculaire roofvogelshow, ook gratis!

Gratis rondleidingen op zaterdag en zondag
Op beide dagen kun je gratis een rondleiding krijgen. Onze ervaren rondleiders vertellen vol passie over de bijzondere geschiedenis van UNESCO Werelderfgoed Schokland. Per rondleiding kunnen maximaal 15 mensen mee. Reserveren is verplicht, en kan via de website van Museum Schokland. De rondleidingen zijn op zaterdag en zondag om 11:30, 13:30 en 15:30 uur. Reserveer hier je kaartje voor zaterdag.

Roofvogelshow op zondag
Het landelijke thema van dit jaar is Levend Erfgoed. Levend Erfgoed, oftewel immaterieel erfgoed, zijn de culturele gebruiken, tradities en ambachtelijke vaardigheden die mensen van huis uit hebben meegekregen en doorgeven. Anders dan materieel erfgoed waarbij het gaat om gebouwen, objecten en monumenten. Speciaal voor dit weekend organiseert Museum Schokland op zondag 10 september een roofvogelshow. De roofvogelshow voegt een extra immaterieel erfgoedaspect toe want sinds 2010 staat Valkerij op de lijs van Immaterieel Cultureel erfgoed van de Mensheid. De band tussen de valkenier en zijn roofvogel is heel sterk. De training is gericht op conditie, jachttechniek en het leren terugkomen van de roofvogel naar de handschoen van de valkenier. Tijdens de show maak je kennis met diverse vogels zoals uilen, valken en gieren. Ook kan je zelf meemaken hoe het voelt om een roofvogel op de hand te hebben. De roofvogelshow is op zondag van 10:30 tot 11:30 uur bij Museum Schokland. De toegang is gratis, wel is reserveren noodzakelijk. Reserveer hier je kaartje voor zondag.