di. 12 dec. 2023

Make-over Schokland

Museum Schokland heeft samen met Het Flevo-landschap een nieuwe slinger aan de beleving van het werelderfgoed en natuurgebied gegeven. We zijn trots op het eindresultaat van de make-over. Met nieuwe bebording, picknick sets en prachtige sculpturen die je meenemen in het verhaal van Schokland is een bezoek aan het voormalige eiland nog leuker geworden! Een rondje Schokland is een rondje verhalen ophalen geworden.

In het ‘rondje verhalen’ komen cultuur en natuur samen. Rode draad is het leven met water. Met verhalen van de bewoningsgeschiedenis, waarvan de sporen nog altijd in de bodem en het landschap terug te zien zijn. Deze worden verteld door oud-bewoners. En met verhalen van dieren die er vroeger, nu en mogelijk in de toekomst samen met de mens leefden en leven. Ook omdat de natuur nu het werelderfgoed beschermt. Zo zorgen de natte graslanden langs de oostkant voor behoud van de bodemschatten en gaat het de verdere daling van het voormalige eiland tegen.

Naast met de sculpturen met verhalen zetten ook twee animaties die op het eiland te vinden zijn via een QR-code en het nieuw vormgegeven ‘huisje’ op Terp de Zuidert de verbeelding van bezoekers aan het werk. Met de nieuwe objecten kunnen bezoekers op eigen houtje, al wandelend of fietsend, de verhalen van Schokland beleven. Ze vormen een aanvulling op de informatie in Museum Schokland en het bezoekerscentrum van Het Flevo-landschap.

Verder zijn oude borden en meubilair is verwijderd en nieuwe picknicksets, banken, entreeborden en wegwijzers geplaatst. Voor kinderen zijn er een Schokkerdans en een paddenstoelenspel ontwikkeld.

Eind maart – met beter weer en bij de start van het nieuwe toeristisch seizoen – volgt nog een officiële gezamenlijke opening. In het aansluitende Paasweekend, als ook bezoekerscentrum De Gesteentetuin na haar wintersluiting weer heropent, organiseren Museum Schokland en Het Flevo-landschap diverse activiteiten om de make-over met iedereen te vieren.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland, Mondriaan Fonds, Provincie Flevoland, Gemeente Noordoostpolder, VSB-fonds, Cultuurfonds, St. Dutch Welfare Fund, Rabobank Het Nieuwe Land en Ars Donandi.