di. 07 nov. 2023

Nijlpaarden in de polder

Vanaf 11 november is de expositie ‘Nijlpaarden in de polder’ bij Museum Schokland te zien. In en rond Flevoland zijn fossielen gevonden van deze verdwenen diersoorten. Museum Schokland heeft een aantal zeldzame vondsten uit de eigen regio in de collectie. In de tentoonstelling zijn unieke fossielen te zien van bekende en onbekende dieren. Ze komen bijna echt tot leven!

De aanleiding voor deze tentoonstelling is de herontdekking van Nederlands best bewaarde nijlpaardfossielen in de collectie van het Museum Schokland. In de jaren vijftig van de vorige eeuw zijn er beenderen van grote zoogdieren gevonden in de IJssel. Een aantal worden onjuist vastgesteld en pas in 2022 wordt ontdekt dat het om zeldzame nijlpaard beenderen gaat. Het bewijs dat in de polder nijlpaarden hebben geleefd!

Lang geleden
Bij Flevoland denk je gauw aan nieuw land, maar niets is minder waar. De geschiedenis gaat ver terug! 120.000 jaar geleden was het in onze streken subtropisch warm. Hier voelden bosolifanten, bosneushoorns en nijlpaarden zich thuis. In deze tentoonstelling zie je verschillende grote uitgestorven dieren, onder andere op panelen die zijn voorzien van tekeningen van paleo-kunstenaar Remie Bakker uit Rotterdam. Hij heeft ook een gezicht gegeven aan het pronkstuk van het museum Wende, de prehistorische bewoonster van Schokland.

Maar er is meer. Er zijn ook vuurstenen artefacten uit de oude steentijd te zien, deze zijn gebruikt door neanderthalers. Dit zijn bewijzen dat zij ook deel uitmaakten van de vroege bewoning van ons land. Waren die nijlpaarden toen ook de gevaarlijkste dieren, zoals zij nu aangemerkt worden op het Afrikaanse continent? We weten het niet, maar wat we wel weten is dat zowel nijlpaarden als neanderthalers hier aanwezig zijn geweest, hun sporen bewijzen dat! En die zijn te zien in “Nijlpaarden in de polder”.

Speciale activiteiten
Tijdens de duur van de expositie zijn er in de weekenden en vakanties verschillende activiteiten voor jong en oud. Bekijk de agenda voor het actuele aanbod. Voor kinderen zijn speciale activiteiten gepland, kom een mammoet en nijlpaard tas maken, ga op de foto met een levensgroot nijlpaard en kom een nijlpaardenpannenkoek eten in het restaurant.

De expositie is tot en met begin juni 2024 te bezichtigen in het Museum Schokland. De openingstijden zijn: dinsdag tot en met zondag 11.00 tot 17.00 uur.