vr. 23 jun. 2023

Vacature museumgids

Museumgidsen gezocht voor het geven van rondleidingen in Museum Schokland.

Wat ga je doen?
Als museumgids ben jij verteller. Je hebt kennis over Schokland en haar geschiedenis een weet het een en ander van de Noordoostpolder. Op afroepbasis leidt je enthousiast groepen tot 15 personen rond in en op het museumterrein. In overleg ben je inzetbaar voor andere lichte taken zoals publieksbegeleider tijdens concerten en/of voorstellingen.

Wat breng je mee?

• Je houdt van Schokland en omgeving
  • Je bent een prettige persoonlijkheid
  • Je bent gastgericht en staat voor kwaliteit
  • Je functioneert goed binnen een team maar kan ook zelfstandig werken
  • Je bent woonachtig in de Noordoostpolder of directe omgeving
  • Je bent minimaal 18 jaar
  • Je spreekt naast Nederlands ook Engels en wellicht Duits of een andere taal, dan is dat zeer welkom

Waar ga je werken?

Museum Schokland
Als eerste Nederlandse site geplaatst op de werelderfgoedlijst van UNESCO heeft Schokland een verhaal te vertellen. Niet zomaar een verhaal, maar het verhaal van duizenden jaren aan bewoningsgeschiedenis. Het verhaal van de strijd die de Nederlander heeft gevoerd – en nog steeds voert – tegen het water. Het verhaal van de inpoldering. In Museum Schokland kunnen bezoekers uit binnen- en buitenland kennismaken met de unieke waarden van een uniek eiland: Schokland
De vaste tentoonstelling geeft een beeld van de bewogen historie van het eiland Schokland vanaf de voorlaatste ijstijd tot aan de inpoldering en alles wat daar tussen ligt. Het museum organiseert exposities op het gebied van geologie, archeologie, historie en kunst. Daarnaast organiseert het museum publieksevenementen zoals Scandinaviëmarkt, Museumweekend, Open Monumentendagen en Nationale Archeologiedagen.
De museumkerk is een zeer gewilde trouwlocatie en wordt daarnaast verhuurd voor bijvoorbeeld lezingen, presentaties en prijsuitreikingen.

Museumwinkel
De museumwinkel is dé plek voor een uniek cadeau of leuk souvenir. Boeken, ansichten, producten uit de tentoonstelling en streekproducten worden zo lokaal mogelijk ingekocht. De museumwinkel is veelal het eerste contact van de bezoeker met het museum en zoals bij elk bezoek zijn de eerste minuten van een verblijf cruciaal voor de algehele ervaring. Wij bieden een gastvrije en professionele ontvangst en voorzien de bezoekers van de benodigde informatie voor een aangenaam verblijf.

Cultuurbedrijf Noordoostpolder
Museum Schokland is onderdeel van Stichting Cultuurbedrijf Noordoostpolder. Deze organisatie bouwt mee aan een creatieve samenleving in de Noordoostpolder door de inwoners op gastvrije, prikkelende en verbindende wijze kunst, cultuur en erfgoed te laten beleven. Stichting Cultuurbedrijf Noordoostpolder bestaat uit vijf onderdelen op vier locaties: Muzisch Centrum & Kunstuitleen Emmeloord, Theater ’t Voorhuys, Museum Schokland en Eut de Kunst Urk.

Cultuurbedrijf Noordoostpolder wordt gezien als een belangrijke partner van en pijler binnen de gemeente. Er werken circa 90 personen, waarvan ongeveer de helft als zelfstandig ondernemer, en zo’n 50 vrijwilligers.

Wat bieden wij?
Een inspirerende, uitdagende en informele werkomgeving waarin gestreefd wordt naar veelkleurigheid en meerstemmigheid in de programmering, doelgroepen en medewerkers. Wij bieden een persoonlijke werkomgeving binnen een team van enthousiaste collega’s, met ruimte voor eigen initiatief en ideeën. Je krijgt een grote mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Je krijgt een goede introductie en instructie voor je aan de slag gaat.

Je ontvangt uitnodigingen voor het jaarlijkse uitje met museumvrijwilligers, openingen van exposities, lezingen en diverse activiteiten door het Cultuurbedrijf georganiseerd.
We vergoeden je reiskosten.

Interesse?
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Museum Schokland.
Per mail info@museumschokland.nl of telefonisch tijdens openingstijden van het museum 0527 760 630.