Zomer op Schokland 2023

Met o.a. gedichtenroute

Museum Schokland organiseert deze zomer de vijfde editie van ‘Zomer op Schokland’ op UNESCO Werelderfgoed Schokland. Het thema van deze editie is ‘Dichter op de Toekomst’. Een hele zomer lang kunnen bezoekers terecht voor kunst, voorstellingen en activiteiten in de openlucht. Dit jaar wordt een gedichtenroute ontwikkeld die buiten het museumterrein loopt met gedichten die aansluiten op het thema

Poëzie

Bezoekers kunnen vanaf medio juli zelfstandig een gedichtenroute lopen. De plattegrond is bij de museumwinkel verkrijgbaar. Daarnaast worden op enkele donderdagen en vrijdagen poëziewandelingen onder begeleiding van Thom Ummels (Sunsation) aangeboden. Gedichten, locatiewetenswaardigheden en wandelen komen tijdens deze wandelingen bij elkaar. De wandelingen vinden op en rond de terp Middelbuurt plaats. Bezoekers reserveren een arrangement, dit is inclusief voordrachten, wandeling, museumkaart en koffie met Schokkerbrok. Meer informatie en aanmelding binnenkort in de agenda.

Muziek, theater en workshops

Gedurende de hele zomerperiode zijn er speciale optredens zijn van performers, musici en gezelschappen. Ontdek nieuw cabarettalent op de fiets tijdens het Fietscabaret, of kijk vanuit een klapstoel naar cabaret op een unieke locatie tijdens het KlapstoelKabaret. Op en rondom de Museumterp vinden verschillende kindervoorstellingen plaats, waarvoor bezoekers alleen een museumticket hoeven te betalen. Compagnie Dakar komt met muzikaal locatietheater over verbondenheid met het landschap, onontkoombare klimaatverandering, nieuwe liefdes en de onmogelijkheid om je los te maken van je eigen verleden, gebaseerd op ‘de Kersentuin’ van Anton Tsjechov. In het decor van de pas verworven Schokbetonboerderij van Museum Schokland organiseren restaurant „Le Mirage“ en theatergezelschap Fedde &deCarvalho deze zomer theatrale klankdiners. Ensemble Black Pencil omlijst de Zomer op Schokland met composities die speciaal voor het landschap zijn geschreven. Met een unieke audiotour ontdekt de bezoeker nieuwe verhalen van Schokland aan de hand van muziek en interviews.

Programmering

Meer informatie over het programma vind je op de agenda van onze website.

Werelderfgoed Schokland

Zomer op Schokland wordt wederom georganiseerd in samenwerking met onze partner Het Flevo-landschap, die tevens gebiedsbeheerder van Schokland is. Combineer je bezoek aan Museum Schokland met een van de vele fietsroutes door het rijke natuurgebied, ontdek de Gesteentetuin of maak een wandeling door het bijzondere Schokkerbos. Bezoek ook de website www.flevo-landschap.nl.