ma. 02 okt. 2023

Klassieke muziek op Schokland

Vanaf oktober start op Schokland weer de reeks Klassiek op Schokland. Elke maand kunnen bezoekers genieten van klassieke concerten in de kerk van Museum Schokland.

Fred Jacobs & Lidewij van der Voort
‘Waarschijnlijk speel ik zo graag barokmuziek omdat ik er mee opgegroeid ben,’ aldus Lidewij van der Voort. De muziek van de Gouden Eeuw beschouwt ze als de soundtrack van haar jeugd. Aan het Conservatorium van Amsterdam legde ze zich eerst toe op moderne viool, maar een groeiende passie voor barokviool voerde al gauw naar de klas van Sigiswald Kuijken in Brussel. De rest is geschiedenis. Van der Voort musiceert bij ensembles als Musica Antiqua Köln, Les Musiciens du Louvre, De Nederlandse Bachvereniging en The King’s Consort, is concertmeester bij onder meer BachPlus, La Sfera Harmoniosa, Il Gardellino, Hofkapelle Graz, Anima Eterna Brugge en Vox Luminis, en is medeoprichter van New Dutch Academy, Holland Baroque en B’Rock. Als duo met Fred Jacobs richt ze zich op een brede waaier aan repertoire voor viool en theorbe. Beiden trappen de reeks Klassiek op Schokland op zondag 15 oktober af.

De luitist Fred Jacobs speelt bij The Gabrieli Consort & Players, de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München. Daarnaast geeft hij recitals met gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort.

ZO 15 OKT | 11.00 uur

Ruysdael Kwartet
Het Ruysdael Kwartet behoort al meer dan 25 jaar tot de top van de Nederlandse strijkkwartetten. Hun werk werd bekroond met verschillende prijzen, o.a. het Charles Hennen Concours, het Concours Quatuors in Bordeaux en de prestigieuze Kersjesprijs. Het kwartet is met grote regelmaat te horen op de radio en op alle Nederlandse podia.

Het Ruysdael legt zich toe op het volledige kwartetrepertoire, beginnend bij Haydn maar ook voor hedendaagse werken. Veel componisten hebben al voor het kwartet geschreven, waaronder Jörg Widmann, wiens 9e kwartet door het Ruysdael in 2023 zijn wereldpremière beleefde. Voor het 25-jarig bestaan van het Ruysdael kwartet schreven maar liefst 25 componisten een miniatuur.

ZO 26 NOV | 11.00 uur

Igor Popov en Mark Toxopeus
Geniet samen met je familie of vrienden van een muzikale en smakelijke avond. Operazanger Igor Popov en pianist Mark Toxopeus geven zondag 10 december een intiem concert in de museumkerk op Schokland. Het programma CHIAROSCURO is een driedelige concert en omvat muzikale composities van Duitse en Italiaanse componisten, evenals een aantal Russische en Oekraïense volksliederen. Ook kan je enkele solostukken horen van de Nederlandse pianist Mark Toxopeus. Dit evenement start met klassieke kamer muziek in de bijzondere historische museumkerk en eindigt met een diner in het intieme sfeervolle restaurant.

ZO 10 DEC | 16:30 uur
Kaarten zijn hier verkrijgbaar

Lunette Saxophone Quartet
Uitbundig, ongeremd en vol beweging. Met deze drie woorden kun je de 4 dames van het ‘Lunette Saxophone Quartet’, volgens hun eigen woorden, omschrijven. Binnen een traditionele kwartetvorm, zijn ze op zoek naar innovatie en nieuwe openingen. Het ‘Lunette Saxophone Quartet’ is tot stand gekomen in 2016 op het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Momenteel is het kwartet op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen om zichzelf te presenteren aan het publiek door middel van het samensmelten van verschillende kunstvormen. Op het programma stukken van Albeniz, Bozza en Elgar.

ZO 17 DEC | 11.00 uur