vr. 26 aug. 2022

80 jaar Noordoostpolder in Museum Schokland

In het weekend van 10 en 11 september vonden de landelijke Open Monumentendagen plaats; een evenement waarbij deelnemende monumenten gratis hun deuren openen voor het publiek. Zo ook Museum Schokland. Jong en oud zijn op beide dagen van harte welkom om een kijkje te komen nemen bij het museum van Schokland, UNESCO Werelderfgoed sinds 1995. Daarnaast publiceert Museum Schokland een opmerkelijk document.

Bijzonder document
In het kader van Open Monumentendagen publiceert Museum Schokland een bijzonder document. In 1941 onderzocht de jonge wetenschapper Ingvar Kristensen in 1941 en 1942 de natuurontwikkeling in de nieuwe Noordoostpolder. Hij bezocht enkele malen Schokland. Zijn belevenissen tekende hij op in een schrift. Op scherpzinnige wijze en soms met een kwinkslag wordt daarin verslag gedaan van de gemakken en ongemakken die hij in de polder ondervond. Dit document geeft een unieke kijk in de allerjongste geschiedenis van de Noordoostpolder. Om die reden is dit schrift gratis te downloaden via de website van Museum Schokland.

Vertoning van Polygoonjournaals
Tijdens de Open Monumentendagen bij Museum Schokland zijn de deuren geopend tussen 11.00 en 17.00 uur en kan men kosteloos naar binnen. Op zondag 11 september kunnen de bezoekers gratis rondleidingen door het museum bijwonen. Speciaal voor Open Monumentendag wordt er een unieke compilatie vertoond van historische Polygoonjournaals over de Noordoostpolder in de periode van 1941 tot 1980.

80 jaar Noordoostpolder
80 jaar geleden, in 1942, viel de Noordoostpolder droog. De gemalen hadden hun werk gedaan: het water was weggemalen. Schokland en Urk waren hiermee eiland-af. Vanuit het hele land kwamen arbeiders naar de jonge polder. Tussen het hoog opschietende riet werd de polder klaargemaakt voor bebouwing en bewoning. Boeren, onderworpen aan een strenge selectie, brachten het land in cultuur. Inmiddels wordt de polder bewoond door de derde en vierde generatie pioniers. Museum Schokland vertelt het verhaal van de eerste jaren in de nieuwe Noordoostpolder.